skip to Main Content

Wandelroutes korter dan 5 km.

• Ruim 750 km aan uitgezette wandelroutes
  • Tochten vanaf ca 3 km tot en met ca 20 km
  • Afwisselend landschap: bos, weiland, rivieren, meren, geaccidenteerd tot bergachtig
  • Goede wandelschoenen vereist!
  • Honden mogen vrijwel overal los lopen

GPX bestanden voor smartphone of wandelgps
Hieronder volgt een opsomming van wandelroutes die wij zelf hebben gelopen. Mocht u over een smartphone beschikken dan kunt u via een wandelapp de gpx bestanden downloaden, waardoor u precies de route kunt volgen die wij hebben gelopen

Via een wandelapp op uw smartphone kunt u de .gpx bestanden downloaden, waardoor u precies de route kunt volgen die wij hebben gelopen. Het gemiddelde wandeltempo op de diverse routes ligt rond de 3,5 km per uur

Voor android gebruikers raden de app Geo Tracker of Outdooractive aan en voor mensen met een windows phone NaviComputer. Beide apps zijn gratis, snel en gemakklijk online te downloaden. Tijdens het wandelen hoeft u niet online te zijn, de kaarten werken prima offline, dus ook dit is gratis! Bovendien zijn ze ook weer binnen een handomdraai te verwijderen indien u er geen gebruik meer van maakt. De .gpx bestanden kunnen ook door de meeste wandelgps apparaten zoals bijvoorbeeld Garmin worden gelezen.

Beschikt u niet over een smartphone, noch een wandelgps, dan kunt u natuurlijk ook gewoon aan de hand van de kaartjes en de beschrijvingen hieronder (eventueel) met behulp van een stafkaart de routes lopen

Meer wandelroutes als .gpx bestand
Kijk voor wandelroutes langer dan 5 km en hun gpx bestanden hier

Nog niet als .gpx beschikbaar, maar wel direct startende vanaf uw gîte zijn de wandeltochten die u vindt op de pagina Wandelroutes direct vanaf uw gîte

Totale lengte: ca 2 km
Omhoog: 242 m / Omlaag: 205 m
Download voor smartphone gpx 20

Schitterende wandeltocht, maar alleen voor mensen die goed ter been zijn en het niet erg vinden om flink te dalen en te klimmen! De tocht beslaat slechts 2 km, maar je loopt er toch bijna een uur over aangezien de paden langs de waterval moeilijk te belopen zijn. Als u van avontuurlijk wandelen houdt is het zeker een aanrader! Rijdt met de auto via de doorgaande weg in Besse richting Issoire/ClermontFerrand. Onderaan in Besse ziet u aan uw linkerhand het voetbalveld van Besse, vlak daarna aan uw rechterhand een ventweggetje. Sla dit weggetje aan uw rechterhand in. Blijf dit weggetje volgen, rechts ziet u de ingang van het grofvuil, maar u volgt het asfaltweggetje rechtdoor. Vlak na het grofvuil volgt een scherpe bocht naar rechts en loopt het weggetje steil naar beneden af. Onderaan gekomen houdt het asfalt op en kunt u de auto parkeren. U loopt nu het wandelpad op en ziet al spoedig aan uw rechterzijde een bordje Cascades Chiloza staan, dit pad slaat u in. Nu is het een kwestie van de trapsgewijze waterval volgen (wel op de paden blijven). Gasten die u voor gingen vonden dit een sprookjesachtig gebied waar ze bijna elfjes of andere bosfiguren zouden verwachten. Honden kunnen op veel plaatsen zonder gevaar het water in omdat er vele bassins zijn. U zelf en kinderen overigens ook. Onderaan de waterval bij het bruggetje slaat u linksaf het pad in en volgt u het wandelpad door de bossen terug naar de auto. Bij dit bruggetje kunt u ook de wandeling flink verlengen door rechtsaf te slaan. Er ligt hier een heel netwerk aan wandelpadden, maar vergis u niet; het is veel klimmen en dalen!

Tip: Stijgt u liever dan dat u daalt? Loopt u de wandeling dan in tegengestelde route, het mooie is dan ook dat u tegen de watervallen opkijkt

Totale lengte: ca 3 km
Omhoog: 119 m / Omlaag: 119 m
Download voor smartphone gpx 19

Een heel makkelijk en relaxt rondje in het wandelgebied rondom Lac Pavin. De auto kan geparkeerd worden op het parkeerterrein rechts aan de weg richting Besse, net na de manege (aan de linker hand), op zo’n 10 minuutjes rijden van de gîte. Het eerste stuk van de wandeling gaat door de bossen, met brede, goede wandelpaden die iets stijgen, maar deze klim is licht te noemen, Vervolgens even het (dood)stille weggetje oversteken richting Lac Pavin naar Lac d’Estivadoux. Als het langdurig droog is geweest staat er amper water in dit meertje en is het eigenlijk meer een moeras, maar vlak na de winter en ook wanneer het veel heeft geregend is het een meertje waarin de hond kan zwemmen en afkoelen. Vervolgens via het langlaufpad langs de bomenrand weer terug naar de auto. De wandeltocht kan naar eigen behoefte uitgebreid worden aangezien het aansluit op een enorm netwerk van wandelpaden

Totale lengte: ca 3 km
Omhoog: 125 m / Omlaag: 127 m
Download voor smartphone gpx 26

Op circa 10 minuten rijden vanaf de gîte, vlak voor het plaatsje Picherande, kunt u links van de weg in het gehuchtje La Baubie uw auto parkeren. Van hieruit volgt u het eerste stukje de bordjes van de VTT-route. U loopt tussen goed afgezette weilanden (waar ’s zomers mogelijk koeien staan). Het wandelpad wordt veelal omzoomd door bomen. Na ca. 10 minuten lopen steekt u een riviertje over, waar de hond kan drinken en afkoelen, dit zelfde riviertje steekt u ca. 10 minuten voor terugkomst bij de auto weer over, maar nu op een ander punt. Deze korte route loopt zeer makkelijk, het terrein is nagenoeg vlak. Hoewel er wel schaduw is (als de bomen in blad staan), voert de gehele tocht door de weilanden. Hierdoor is er mooi uitzicht op Picherande en de omgeving. De tocht is ook met kleine kinderen zeer goed te lopen. Aansluitend kan er eventueel een crèpe worden gegeten bij Crêperie Chez La Jeanne in Picherande (aan de doorgaande weg bij het uitrijden van Picherande richting La tour D’Auvergne aan de rechterhand)
U kunt de tocht uitbreiden door de doorgaande weg over te steken en het rondje La Blatte er bij te pakken (zie kaartje hierboven), er komt dan nog zo’n 2 km bij, maar dit stukje is wel flink klimmen en dalen!

Totale lengte: ca. 3,3 km
Omhoog 299 m / Omlaag 279 m
Download voor smartphone gpx4

Rondom Lac Pavin bevindt zich een zeer uitgebreid net van wandelpaden zoals duidelijk te zien is op bovenstaand stafkaartje. Deze route is een korte route die door dicht begroeid bos gaat, dus zeer schaduwrijk. De paden zijn breed en gemakkelijk te belopen en op een heel klein stukje na is het weinig klimmen en dalen. Kortom een zeer makkelijke wandeling en erg geschikt voor hete dagen! De tocht is naar eigen inzicht uit te breiden (zie kaartje)

Totale lengte: ca. 3,5 km
Omhoog 690 m / Omlaag 297 m
Download voor smartphone gpx5

Bij veel van onze gasten een geliefde wandeling vanwege het prachtige kratermeer Lac Pavin. Als het niet druk is (buiten vakanties en weekenden om) kunt u de auto vlak bij het meer parkeren, in de overige gevallen is er voldoende parkeergelegenheid langs de weg omhoog naar het meer. Het meer trekt veel toerisme, dus vooral in het hoogseizoen kan het er druk zijn. Mensen mogen er niet zwemmen, honden wel. Rondom het meer bevindt zich een wandelpad, deze volgen is zeer gemakkelijk. Als u het meer aan uw linkerhand houdt is alleen het laatste kwart van de wandeling iets lastiger door de vele wortelen en boomstronken in het pad. Rondom het meer bevindt zich een web aan wandelpaden (zie stafkaartje), dus de wandeling is zeer gemakkelijk uit te breiden

Totale lengte: ca 3.5 km
Omhoog: 168 m / Omlaag: 161 m
Download voor smartphone gpx16

Lekker en makkelijk rondje, zeker op hete dagen! Het eerste stuk loop je door een mooi en koel bos en vervolgens langs de waterkant van Lac Chauvet (waar honden wel mogen zwemmen (doe dit ver van het huisje dan wordt het gedoogd), maar mensen helaas niet!) langs de bosrand weer terug. Er zijn weinig hoogteverschillen en de paden zijn vrij breed en makkelijk te belopen. Ook heel geschikt voor hardlopers en mensen met honden die van zwemmen houden

Totale lengte: ca. 3,7 km
Omhoog 166m / Omlaag 175m
Download voor smartphone gpx6

Deze wandeltocht is alleen al leuk vanwege het autoritje naar het vertrekpunt: het gehuchtje Redondel! Vanaf dit gehucht loopt u voornamelijk door weidelandschap met prachtige vergezichten. Het eerste stuk (tot aan het riviertje/stroompje) is dalend, daarna volgt een steil stukje omhoog (is van korte duur) en vervolgens door een prachtig landschap terug naar Redondel. De tocht biedt nauwelijks schaduw, maar bij helder weer schitterende uitzichten!

Totale lengte: ca. 3,8 km
Omhoog 183 m / Omlaag 230 m
Download voor smartphone gpx7

Een tocht die wij zeer regelmatig lopen, o.a. omdat het één van de favoriete tochten van Bolívar (onze hond) is en omdat hij in alle jaargetijden mooi is en goed gelopen kan worden. Zoals voor vele tochten, geldt zeker voor deze dat, alleen de autorit naar Lac de la Crégut al zeer de moeite waard is! Wij beginnen de tocht altijd aan de boszijde van het meer. Het is simpelweg een kwestie van het meer aan je linkerhand houden en het pad volgen. Er zijn niet al te veel hoogte verschillen, maar het pad is een echt bospad met hier en daar uitstekende wortels en af en toe vrij smal. Ook hier weer schitterende uitzichten en voldoende zwemmogelijkheden voor mens en hond! De helft van de tocht is enorm schaduwrijk, de andere helft juist niet, maar tijdens de hele tocht kan er regelmatig in het meer afgekoeld worden

Totale lengte: ca 4,2 km
Omhoog: 286 m / Omlaag: 279 m
Download smartphone gpx 21

Op nog geen 5 minuten rijden vanaf de gîte op de doorgaande route van Egliseneuve naar Besse bevindt zich aan de rechterhand een huisje met parkeergelegenheid. Hier kunt u de auto kwijt. Vervolgens even goed opletten bij het oversteken van de weg, alwaar het wandelpad zich bevindt. De wandeling gaat deels door weilanden, omzoomd door natuurstenen muurtjes, en deels door bosgebied. Zowel aan het begin als aan het eind gaat de wandeling over een riviertje waarin de honden kunnen afkoelen.
Deze wandeling is eenvoudig (veel) langer te maken door route 12 Lac Chauvet er aan vast te plakken. In totaal kom je dan op een tocht van 11 à 12 km (zie gpx 12)

Totale lengte: ca 4,5 km
Omhoog: 304 m / Omlaag: 318 m
Download smartphone gpx 23

Op een kleine 10 minuten rijden de Cantal in ligt het bergdorpje Chanterelle. Vanaf het mooie gerestaureerde, zeer bescheiden centrumpje met haar pittoreske kerkje vertrekt de wandeltocht. Het pad is voor 3/4 van de tocht zeer makkelijk begaanbaar. Het grootse deel van de tocht is er geen beschutting, wel hele mooie uitzichten op Egliseneuve en de Sancy en aan de andere kant op de Cantal. Er zijn wel hoogteverschillen, maar deze zijn makkelijk te doen, het is zeker geen klauterwerk. Bijna aan het eind van de wandeling wordt het terrein langs een klein stroompje en onder bebossing iets lastiger, vooral na een natte periode kan het hier behoorlijk modderig zijn, maar al bij al toch een makkelijke wandeling te noemen

Totale lengte: ca 4,6 km
Omhoog: 255 m / Omlaag: 243 m
Download voor smartphone gpx17

Leuk afwisselend rondje met mooie vergezichten op de Sancy en het dal in richting Clermont-Ferrand en Issoire. Het grootste gedeelte van de tocht voert door weilanden, waar geen beschutting is noch water om te drinken/af te koelen. Ongeveer een kwart van de tocht gaat door een bos. Het rondje is vrij gemakkelijk te lopen, goede wandelpaden en niet al te veel hoogte verschillen. Vooral in het voorjaar en de herfst is de omgeving prachtig met al zijn kleuren! ’s Zomers kan het warm zijn op deze tocht omdat er zo weinig beschutting is

Totale lengte: ca 4,8 km
Omhoog: 295 m / Omlaag: 283 m
Download voor smartphone gpx 28

Op nog geen 10 minuten rijden vanaf de gîte begint deze route. Opstapplaats is bij de parkeerplaats aan de D978 tussen Egliseneuve en Besse. De tocht begint langs een riviertje waar de hond kan koelen en drinken en gaat vervolgens vrijwel alleen door open veld steil omhoog langs de kruiswegstaties naar de bedenvaartkapel Notre Dame de Vassiviere. Een bezoekje aan deze kapel is zeer de moeite waard. Sinds de 16e eeuw wordt hier gebeden bij de Zwarte Madonna. Onder de kapel bevindt zich een bron. De Kelten bouwden de kapel voor de godin van de rivieren en fonteinen; Vassiviere betekent “watertempel”
Zonder hond kan de wandeltocht door de weilanden tegenover de kapel voortgezet worden. Met hond is dit verboden en dien je een stukje langs het kleine, geasfalteerde landweggetje te lopen, om vervolgens in de bossen het wandelpad weer op te pakken. Terug bij de auto kan de hond weer de rivier in. Dits is, op het steile begin stukje na, een hele makkelijke en relaxte tocht, in goed een uur te lopen