skip to Main Content

Wandelroutes langer dan 5 km.

• Ruim 750 km aan uitgezette wandelroutes
  • Tochten vanaf ca 3 km tot en met ca 20 km
  • Afwisselend landschap: bos, weiland, rivieren, meren, geaccidenteerd tot bergachtig
  • Goede wandelschoenen vereist!
  • Honden mogen vrijwel overal los lopen

GPX bestanden voor smartphone of wandelgps
Hieronder volgt een opsomming van wandelroutes die wij zelf hebben gelopen. Mocht u over een smartphone beschikken dan kunt u via een wandelapp de gpx bestanden downloaden, waardoor u precies de route kunt volgen die wij hebben gelopen

Via een wandelapp op uw smartphone kunt u de .gpx bestanden downloaden, waardoor u precies de route kunt volgen die wij hebben gelopen. Het gemiddelde wandeltempo op de diverse routes ligt rond de 3,5 km per uur

Voor android gebruikers raden de app Geo Tracker of Outdooractive aan en voor mensen met een windows phone NaviComputer. Beide apps zijn gratis, snel en gemakklijk online te downloaden. Tijdens het wandelen hoeft u niet online te zijn, de kaarten werken prima offline, dus ook dit is gratis! Bovendien zijn ze ook weer binnen een handomdraai te verwijderen indien u er geen gebruik meer van maakt. De .gpx bestanden kunnen ook door de meeste wandelgps apparaten zoals bijvoorbeeld Garmin worden gelezen.

Beschikt u niet over een smartphone, noch een wandelgps, dan kunt u natuurlijk ook gewoon aan de hand van de kaartjes en de beschrijvingen hieronder (eventueel) met behulp van een stafkaart de routes lopen

Meer wandelroutes als .gpx bestand
Kijk voor wandelroutes korter dan 5 km en hun gpx bestanden hier

Nog niet als .gpx beschikbaar, maar wel direct startende vanaf uw gîte zijn de wandeltochten die u vindt op de pagina Wandelroutes direct vanaf uw gîte

Totale lengte: ca 5 km
Omhoog: 310 m / Omlaag: 309 m
Download smartphone gpx 22

Deze wandeltochten is één van onze favorieten vanwege de grote variatie in landschappen, de mooie natuur en dito uitzichten. Maar let wel, het is door de verschillende klims en het soms moeilijke parcours niet voor iedereen geschikt, je moet zeker goed ter been zijn en niet bang zijn uit gevallen. Zo moet je op een gegeven moment via gladde stenen een riviertje oversteken en ook een steile helling naar de weg beklimmen om daarna over de vangrail te klauteren en de tocht een stukje langs de weg te vervolgen om vervolgens aan de overkant van de weg het wandelpad weer in te slaan. Deze steile helling kan in de winter extra lastig zijn doordat er vaak veel ijs onder het gebladerte ligt, wij zijn er iig al meerdere keren flink op uit gegleden. Ook is er redelijk aan het eind van de tocht een steile afdaling over wortelen van bomen.
Deze tocht is gemakkelijk te verlengen door op een gegeven moment het wandelpad richting Lac de Montcineyre in te slaan. Het is zelfs mogelijk om via deze route helemaal naar Lac Pavin te lopen, waardoor de wandeltocht uiteindelijk makkelijk 20 tot 30 km lang kan worden….

Totale lengte: ca. 5,1 km
Omhoog 308 / Omlaag 292
Download voor smartphone gpx8

Belangrijk: om bij het beginpunt te komen moet u met de auto een steil en smal bergweggetje rijden, met naast u een afgrond. Als dit vooruitzicht u niet aanspreekt, kunt u deze tocht beter niet lopen.
Een makkelijk te lopen tocht door voornamelijk weilanden. Bij mooi weer fantastische uitzichten omdat je hier op behoorlijke hoogte loopt en je je precies tussen de Puy de Sancy (département de Puy de Dôme) en de Puy de Mary (département de Cantal) bevindt. Weinig schaduw en/of water. In principe is het vooral de bepading volgen, maar op een gegeven moment kom je bij een kruising waarbij je rechts af moet slaan, een pad in waar een draad voor hangt en een kruis op de boom staat. Toch moet je hier niet linksaf richting het gehuchtje, maar de markering negeren en gewoon rechtsaf slaan! Er zijn niet al te veel hoogteverschillen en de tocht kan eventueel korter worden gemaakt, door halverwege de lus (zie kaartje) het wandelpad naar rechts te nemen

Totale lengte: ca. 5,2 km
Omhoog 180 m / Omlaag 191
Download voor smartphone gpx9

Een zeer ontspannen en leuke route om te lopen die makkelijk uit te breiden is (zie kaartje). Mooie uitzichten (o.a. op Chateau Murol en het plaatsje Saint Nectaire), niet veel schaduw, maar toch afwisselend lanschap van boomrijk tot weilanden. Aan het begin en het eind van de tocht een riviertje om af te koelen. Vanaf de auto even een klein stukje de weg volgen en meteen na het oversteken van het riviertje het pad in naar rechts. Daar waar de verschillende paden zich kruisen, scherp links af richting Saint Nectaire, dit stukje daalt vrij steil. Aan het eind even de weg oversteken en vervolgens simpelweg de wandelroute blijven volgen. Weinig hoogte verschillen en goede brede paden

Totale lengte: ca 5,5 km
Omhoog: 411 m / Omlaag: 406 m
Download smartphone gpx 27

Let op, bij sneeuw is deze route niet toegestaan voor wandelaars en honden, want dan wordt hier gelanglaufd!

Deze wandeltocht begint vanaf de parkeerplaats bij het restaurant “Le Taraffet” (gezellige ambiance, goede streekmaaltijden), aan de D149 tussen Picherande en Superbesse en kan zowel ingekort als uitgebreid worden. Aan het begin van de route bevindt zich een klein riviertje, waar honden kunnen koelen en drinken, ongeveer halverwege de route kom je het zelfde riviertje nogmaals tegen. De route voert voornamelijk door bossen, waardoor hij uitermate geschikt is om bij warm weer te lopen. Het wandelpad is breed en zeer gemakkelijk begaanbaar, tevens hoeft er weinig geklommen en gedaald te worden. Zowel aan het begin als aan het eind van de route zijn de uitzichten heel mooi. Deze tocht kan gemakkelijk gecombineerd worden met een etentje bij Le Tarraffet

Totale lengte: ca. 5,7 km
Omhoog 425 m / Omlaag 410m
Download voor smartphone gpx10

Vlak na Besse op de route naar Le Mont Dore bevindt zich een groot bos op een hoogte van ca. 1000 meter. Hier is het gemakkelijk en afwisselend wandelen. De auto kan aan de rechterkant van de weg op een breed bospad worden geparkeerd. Aan het begin van dit pad staat een gele wandelbewijzering. Al redelijk snel na vertrek slaat u een ander bospad naar links in en spoedig loopt u aan de rand van het bos en heeft u een schitterend uitzicht naar rechts over de puys en de dalen. Bij helder weer kunt u zelfs een paar honderd km ver kijken! Aan het eind van dit pad even een weggetje oversteken en vervolgens links af een nieuw bospad in slaan. Nadat u een riviertje overgestoken bent komt u in het gehuchtje Courbanges. Ook hier weer prachtige vergezichten, oa op het Sancy-gebergte. De gîte detappe aan de rechterhand passeren en direct daarna linksaf slaan. Het eerste stukje is geasfalteerd maar na enkele honderden meters gaat het weggetje over in een wandelpad met aan beide kanten weiland. Weer een riviertje over en opnieuw het bos in. Bij de T-splitsing naar links en vervolgens alsmaar rechtdoor. Ook nu loopt u weer een heel stuk aan de rand van het bos, waardoor u weer prachtig uitzicht naar rechts heeft. De route is heel makkelijk te lopen door de goede en brede paden, weinig hoogteverschillen en biedt veel variatie. Bij heet weer veel beschutting en mogelijkheden tot afkoelen in de riviertjes, bij koud weer ook veel beschutting, dus altijd goed

Totale lengte: ca. 6 km
Omhoog 105 m / Omlaag 117 m
Download voor smartphone gpx14

Vertrekkend vanuit het plaatsje St. Diery (een stukje onder Besse) is dit een zeer makkelijk te lopen route over voornamelijk brede en goede wandelpaden. Er is geen beschutting en ook nergens een riviertje of meer langs de route. Wel een lieflijk landschap, mooie vergezichten en een vervallen chateau waar u langs komt. Deze route is ook ’s winters wanneer er (veel) sneeuw ligt goed te lopen, omdat het op een hoogte ligt die meestal net onder de sneeuwgrens blijft.
De route is eventueel zeer gemakkelijk te verlengen door vanaf het beginpunt (vlak bij de kerk) eerst linksaf te slaan richting Le Cheix, vervolgens op de kruising met een ander wandelpad rechtsaf tot aan de geasfalteerde weg, stukje op deze weg naar links en meteen het eerste pad weer naar rechts, vervolgens de route aanhouden zoals op het kaartje

Totale lengte: ca. 6,5 km
Omhoog 444 / Omlaag 453
Download voor smartphone gpx11

Dit is een hele leuke afwisselende en vrij gemakkelijke wandeltocht met weinig klimmen en dalen en makkelijke paden. Bij de parkeerplaats staat een bord waarop de diverse wandelpaden staan aangegeven. Van hieruit is het eenvoudig de route te volgen. Tevens kunt u zelf de route (een stuk) korter maken (zie kaartje). De wandeltocht is bosrijk maar voert ook langs een prachtig veengebied en een leuk vulkanisch meertje en geeft af en toe fraaie uitzichten op het Sancy gebergte. Ook een zeer geschikte tocht voor hete dagen, er is voldoende water voor honden om af te koelen

Totale lengte: ca 6,6 km
Omhoog: 326 m / Omlaag: 327 m
Download smartphone gpx 25

Het beginpunt van deze wandeltocht ligt op minder dan 10 minuten rijden van de gîte. Je volgt vanuit het dorp eerst de borden St. Genes en neemt vervolgens de eerste afslag links richting Lac de L’Esclauze. Nog voor de asfalt afgraving kun je de auto aan de linkerkant parkeren, waarna je een klein stukje terug loopt en dan rechts het wandelpad in slaat. Deze tocht gaat eerst door weilanden zonder enige beschutting. Vervolgens volgt een klein stukje door een soort laantje onder bomen. Dit hele stuk biedt prachtig uitzicht op de Cantal en de Puy de Mary en loopt heel makkelijk. Hierna volgt een stukje in een heel mooi bos. Al snel bij binnenkomst in het bos kun je een wandelpad naar links in slaan naar het Lac de la Rodde. Een prachtig meer, waar het heel goed toeven is voor hond en baas. Beide kunnen hier ook zwemmen. Het rondje bos kan eventueel uitgebreid worden door het wandelpad naar Lac de L’Esclauze te nemen. Een veel groter meer dan Lac de la Rodde en ook heel fraai! Na het rondje bos volgt hetzelfde pad terug naar de auto als op de heen weg, maar nu heb je schitterend uitzicht op de Puy de Sancy. Een prachtige wandeling voor als je van mooie vergezichten houdt. In de zomer kan het een zeer warme tocht zijn, omdat je zeker de helft door weilanden loopt en mogelijk staat er dan ook vee, maar in principe staat het vee achter prikkeldraad. Helemaal aan het begin van de tocht is er (aan de linkerhand) nog een soort vijver waar de hond eventueel ook even wat kan drinken/poedelen. Op de terugweg kom je die dus weer helemaal aan het eind tegen (nu aan je rechterhand). Voor de lange afstand wandelaars geldt dat je deze tocht ook gewoon vanaf de gite kunt lopen, maar dan moet je wel op zo’n 16 km totaal rekenen

Totale lengte: ca. 6,7 km
Omhoog 674 m / Omlaag 686 m
Download voor smartphone gpx12

Leuke afwisselende vrij gemakkelijke route en bij alle weertypes goed te doen. U vertrekt vanaf Lac Chauvet en volgt de wandelbordjes richting Picherande. Aan het einde van het pad, op de T-splitsing, slaat u linksaf en volgt u de bordjes Egliseneuve. Wanneer u de bebosde omgeving achter u heeft gelaten ziet u op een gegeven moment in het weiland een klein stenen hutje. Deze passeert u aan uw rechterhand, een stukje later, wanneer u de rood-witte markering ziet, slaat u linksaf en volgt u de rood-witte markering richting het meer. Het laatste gedeelte van de tocht wandelt u langs de oever van het meer. Let wel: honden mogen wel in het meer zwemmen, mensen niet! In de buurt van de woning, aan het begin en het einde van de tocht, en de picknicktafels moet de hond aangelijnd zijn! De route is grotendeels schaduwrijk en er is aan het begin en het einde van de tocht gelegenheid tot afkoelen in het meer (voor honden). Maar er zijn ook prachtige uitzichten en zonrijke gedeeltes.
Deze wandeling is eenvoudig langer te maken door route 21 Rondje Contains er aan vast te plakken. In totaal kom je dan op een tocht van 11 à 12 km (zie gpx 21)

Totale lengte: ca. 8km
Omhoog 380 m / Omlaag 390 m
Download voor smartphone gpx13

Deze wandeltocht staat ook beschreven in het wandelboekje dat in uw gîte ligt en is bij veel van onze gasten één van de favoriete tochten. Vanaf de kerk, waar u de auto kunt parkeren, loopt u een stukje langs de weg terug (omhoog dus) en slaat u het wandelpad naar rechts in, richting het kerkhof. Vrijwel meteen passeert u het kerkhof aan uw linkerhand. Vanaf hier blijft u op het wandelpad de blauwe markering volgen. Belangrijk: kijk niet naar markeringen op elektriciteitspalen, want ook daarop staan blauwe (plastic) markeringen, maar die staan in heel Frankrijk op elke elektriciteitspaal!!! De tocht voert u afwisselend door boomrijke gebieden en weilanden, af en toe langs bergstroompjes en is voor het merendeel makkelijk te lopen. Alleen vrijwel aan het einde van de tocht volgt nog even een redelijk steil wandelpad tussen de bomen, maar dit is slechts een klein stukje

Totale lengte: ca 8 km
Omhoog: 140 m / Omlaag: 149 m
Download voor smartphone gpx15

Op ruim een kwartier rijden, via een hele mooie route, ligt Lac Bourdouze. Rondom dit meer ligt een netwerk aan wandelpaden. De door ons gelopen route is niet moeilijk, er zijn maar weinig hoogteverschillen (alleen een behoorlijk klimmetje aan het eind van de route) en de paden zijn goed te belopen en, op een klein stukje bos na, vrij breed. De tocht begint langs het meer, waar hond en mens mogen zwemmen. Hierna volg je het wandelpad door het bos, wat vooral op warme dagen erg lekker is (er is met de gps iets mis gegaan, waardoor op het kaartje een vreemde rechte rode streep is ontstaan, de gelopen route is de rood en zwarte stippellijn door het bos). Daarna komt echter een groot gedeelte over onbeschutte paden, zonder enige vorm van water in de buurt. De tocht biedt mooie uitzichten op de Cézallier en op het Sancy gebergte. Vanaf Lac Bourdouze kan er ook naar Lac Montcineyre gewandeld worden

Totale lengte: ca 8,6 km
Omhoog: 579 m / Omlaag: 592 m
Download smartphone gpx 24

Deze tocht is bij uitstek geschikt in de herfst, de winter en het vroege voorjaar, omdat er dan geen vee in de weides staat waar je doorheen moet. Ongeveer de helft van de tocht gaat door bebost, dus beschut gebied, de andere helft door onbeschutte weides. Als je daadwerkelijk begint bij Lac Pavin en helemaal doorloopt tot Lac de Montcineyre, kan er aan het begin, het eind en op de helft van de tocht worden afgekoeld, maar let wel in Lac de Montcineyre mag noch door mensen, noch door honden worden gezwommen! Vlakbij dat meer liggen wel twee kleine meertjes waar de hond wel in mag en daar is tevens een stroompje. Wij vinden het een prettige tocht om te wandelen, vrij makkelijk en mooi gevarieerd. Bovendien kun je hem door het uitgebreide net aan wandelpaden achter Lac Pavin en onder Lac de Montcineyre naar eigen inzicht uitbreiden

Totale lengte: ca 15 km
Omhoog: 321 m / Omlaag: 319 m
Download smartphone gpx 29

Een lange wandeling, met prachtige vergezichten, in de Cézallier, die wanneer je een hond hebt die niet tegen warmte/zon kan, het beste in het voor- of najaar kan worden gelopen. In het voorjaar is het schitterend vanwege alle mooie wilde bloemen/planten in de velden! Omdat je op hoogte loopt en er weinig beschutting is, staat er meestal een aardig windje, waardoor het in de zomer over het algemeen voor mensen ook aangenaam is. De auto kan bij Lac d’en Haut, vlakbij La Godivelle geparkeerd worden. In het meer kan de hond koelen en drinken. Vervolgens begint de route een stukje langs de weg (D32) naar het wandelpad door heuvelachtig hooglandschap, met prachtige vergezichten! Hierna volgt een stukje bos, gevolgd door weides naar het gehuchtje Brion Haut. Daar aangekomen kan een drankje of maaltijd worden genuttigd bij “L’Ecir & Angelique” (kijk voor openingstijden op de website), beslist een bijzondere ervaring! Via een wandelpad door de weides gaat de route verder naar een ander gehuchtje, Jassy, alwaar een riviertje en waterval (cascade) is waar gekoeld kan worden en de hond kan drinken. Vanaf Jassy naar Lac de Saint Alyre, onderweg kruis je een riviertje en ook in het meer kan er weer worden gekoeld. Het laatste stuk van de wandeling richting La Godivelle is aardig klimmen geblazen, maar aan het eind is er nog verkoeling door een derde meer “Lac d’en Bas”

Totale lengte: ca 5,3 km
Omhoog: 165 m / Omlaag: 117 m
Download smartphone gpx 30

Hele leuke, mooie en afwisselende wandeling! Parkeer de auto bij de kerk in Saint-Donat en loop vervolgens een klein stukje langs de weg met uitzicht op de Sancy, sla vervolgens rechtsaf het wandelpad in (zodat je het huisje aan je linkerhand hebt). Het eerste stukje is het wandelpad nog duidelijk, daarna moet je even de weg vinden door de velden naar de bomenrand, waar de rivier stroomt (volg gewoon de gpx-route), vanaf dat moment is de route weer duidelijk. Nu volg je een prachtig pad langs de rivier met kleine en grotere watervalletjes. Hier kan hond en mens koelen en loop je beschut tussen de bomen. Hierna volgt een klein gedeelte langs een geasfalteerd, verlaten weggetje, met mooie vergezichten. De route gaat vervolgens door velden en bossages, met af en toe een klein stroompje (handig voor de hond). Het laatste stukje terug naar de auto in Saint-Donat volg je de asfalt weg. Eenmaal in Saint-Donat aangekomen, is het mogelijk om bij de Nederlandse eigenaren (Erik & Carolien) van Auberge de la Providence iets te eten of drinken

Totale lengte: ca 23 km of alternatief ca. 15 km
Omhoog: 859 m / Omlaag: 798 m
Download smartphone gpx 31

Mooie, maar lange route met behoorlijk wat klimmen en dalen. Deze route is echter gemakkelijk in te korten naar een tocht van ca. 15 km, waarbij ook de drie meren Lac Pavin, Lac de Mont Cineyre en Lac de Bourdouze worden aangedaan (zie oranje markering op het kaartje hierboven). In beide gevallen kan de auto op de parkeerplaats bij Lac Pavin worden geparkeerd. Na een klein stukje langs het meer te hebben gelopen, gaat er een wandelpad door de bossen richting Lac de Mont Cineyre. In deze bossen wordt er bij sneeuw veel gelanglaufd, en kan er niet (met de hond) worden gewandeld. Vanuit deze mooie bossen volgt een stuk weidelandschap (er kan vee staan) en daarna weer een stukje bos. Lac de Mont Cineyre is een prachtig meer met schoon water, maar er mag noch door mensen, noch door honden in worden gezwommen, aangezien het voor drinkwater wordt gebruikt. Na opnieuw een stuk bos, gevolgd door velden kom je bij het derde meer: Lac de Bourdouze, hier kan wel door hond en baas worden gezwommen. Hierna gaat het wandelpad door de velden naar het gehuchtje Anglard en van daaruit gedeeltelijk door bossen en velden ofwel richting Besse (lange route), ofwel richting een tweede gehuchtje: Chandèze. Vanuit Chandèze loop je eerst weer een stuk door de velden met prachtige uitzichten, daarna door een mooi stuk bos en kun je de tocht afsluiten door nog een laatste stukje het pad langs Lac Pavin te volgen. Indien je de lange route volgt is het vanaf het gehuchtje Trabantoux vrij veel langs geasfalteerde paden lopen en is er weinig tot geen beschutting. Wel kom je dan te voet helemaal door het pittoreske plaatsje Besse, met verschillende restaurantjes en terrasjes

Totale lengte: ca 7,2 km
Omhoog: 175 m / Omlaag: 175 m
Download smartphone gpx 32

Makkelijk te lopen rondje met mooie vergezichten, weinig beschutting, maar voldoende water voor de hond. Wel volgt de wandeling meerdere malen een geasfalteerde weg. In principe wordt deze niet druk bereden, maar de hond moet hier wel aan de lijn! Wanneer je vanuit Picherande richting La Tour d’Auvergne rijdt, krijg je voor het dorpje aan de rechter hand een Camping “La Chauderie” geheten. Tegenover deze camping gaat er een weggetje (Chauderie basse) naar links naar een tweede camping (La Vallée). Sla deze weg in, al vrij snel volgt nu aan de rechterhand parkeergelegenheid. Als je de auto hier neer zet en richting de bebossing loopt kom je bij de rivier met twee watervallen. Hier kan hond en baas koelen. Vervolgens loop je dit landweggetje af richting camping La Vallée en kom je bij een recreatiemeertje, waar ook de hond en baas mogen zwemmen. Hier vandaan loop je over een klein landweggetje naar het gehuchtje Saint-Pardoux. Daarna volgt de route gedeeltelijk langs een bosrand en kruis je een riviertje waar de hond kan koelen, een stukje verderop kruis je het zelfde riviertje nogmaals. Het laatste stuk loop je langs de weg door La Tour d’Auvergne, waar eventueel wat gegeten en/of gedronken kan worden, naar de plaats waar de auto geparkeerd staat. Dit stuk is alleen maar dalen en levert prachtige uitzichten op!